Categories
Augmented Reality Conferences Embodiment Expressive rendering Gesture Immersion Interaction Perception Performance Presence Virtual Reality

2018-06-26 intero/ception Digital Art Exhibition – Galerie UQO, Canada

intero/ception

Performances & Digital Art Exhibition
26 juin 2018 / Galerie UQO

IMPORTANT DATES
================
Exhibition: June 26, 2018 11 am – 9 pm (vernissage in the evening)

LOCATION
=========
The exhibition will take place at the UQO Gallery – CANADA
Université du Québec en Outaouais
101, rue Saint-Jean-Bosco
Gatineau (Québec), Canada J8X 3X7

http://galerie.uqo.ca

intero/ception

guillaume bertinet
john bonnett
thomas csaba
camille havas
ponnara ly
kevin wagrez
vrac (vr art collective)

commissaires: judithguez
jean-françois jégo

Exposition de 11h à 20h
Performances dès 18h
Réception d’ouverture de 17h à 20h.

 

(English follows)

Cet événement est organisé dans le cadre du 23rd Annual CyberPsychology, CyberTherapy & Social Networking Conference (CYPSY23) et financé par la Chaire de recherche du Canada en cyberpsychologie clinique et l’Interactive Media Institute.

L’exposition-performance INTERO/CEPTION explore nos rapports à nos sens premiers en interaction avec l’autre et à notre environnement au travers d’installations artistiques interactives. Les nouvelles technologies qui nous connectent permettent de faire vivre à chacun des expériences singulières donnant l’illusion de l’isolement, mais aussi la création de nouvelles formes artistiques participatives, où l’esthétique émerge de l’improvisation des spectateurs, qu’elle soit individuelle ou collective.

Six installations de neuf artistes sont présentées pendant une journée dans la Galerie UQO. La fin de journée sera ponctuée de courtes performances. Les commissaires et les artistes vous invitent à cette exposition organisée conjointement avec la conférence CYPSY23 à Gatineau.

intero/ception c’est :

/ s’interroger sur le medium art-technologie

Les réalités virtuelle et mixte offrent de nouvelles formes artistiques immersives et interactives dans des mondes virtuels. Les artistes s’en emparent pour proposer des expériences particulières à la frontière du virtuel et du réel qui permettent un dépassement des limites des sciences, un moment d’évasion, ou un changement de point de vue qui invite à s’interroger sur ce monde et sur soi.

/ s’interroger sur ce nouvel espace

Quelle est donc cette expérience faite de scénographies hybrides nous plongeant dans cet ailleurs composé d’espaces impossibles ou paradoxaux? Passer ou s’y sentir présent? L’attention portée aux sensations intérieures pourrait guider votre parcours dans ces espaces imaginaires.

/ s’interroger dans l’action

L’aspect participatif réside dans le fait que la scénographie sera composée d’un parcours interactif ouvert où le spectateur pourra librement «déclencher» et «transformer» les œuvres. «Nous voulons qu’il s’oriente vers une interaction avec d’autres spectateurs. Nous voulons développer chez le spectateur une forte capacité de perception et d’action.» (Manifeste du GRAV, 1963).

/ se sentir transporté

L’exposition également dans la mouvance Fluxus (George Maciunas, 1963) met en avant l’idée d’un «art qui s’expérimente, se vit, dans la coexistence de genres artistiques»: du corps dansant au souvenir du voyage, de la réalité virtuelle aux illusions, de l’art à la science, de la musique à la peinture virtuelle.

/ s’expérimenter librement

Nous proposons un espace aux multiples niveaux de lecture, qui permet à chaque spectateur dans une pause créative de choisir le niveau d’engagement qui lui convient. «Tout acte créatif implique un changement de point de vue offrant une perspective nouvelle sur les choses, un décentrement que seule la vicariance est à même de provoquer» (Berthoz 2013).

—Judith Guez et Jean-François Jégo, artistes/commissaires


program:

Exhibition from 11AM to 8PM
Performances from 6PM
Opening Reception from 5PM to 8PM

This event is organized as part of the 23rd Annual CyberPsychology, CyberTherapy & Social Networking Conference (CYPSY23) and funded by the Canada Research Chair in Clinical Cyberpsychology and the Interactive Media Institute.

The exhibition-performance INTERO/CEPTION explores our relationship to ourselves, to others and to our environment through interactive art installations. The new technologies that connect us make possible to live singular experiences giving sometimes the illusion of isolation, but it also allows to create new participative artistic forms, where the aesthetics emerges from the improvisation of the spectators, whether it is individual or collective.

Six installations by nine artists are presented during one day of events at the UQO gallery. The end of the day will be punctuated by short performance. Curators and artists invite you to this exhibition organized jointly with the CYPSY23 conference in Gatineau, Canada.

with intero/ception:

/ let’s interrogate the art-technology medium

Virtual and mixed realities offer new immersive and interactive art forms possibilities in virtual worlds. Artists explore them to propose particular experiences at the frontier between the virtual and the real. This allows to go beyond the limits of science, to live a moment of escape, or a change of point of view that invites to question this world and ourselves.

/ let’s wonder about new spaces

What is this experience made of hybrid scenographies immersing us in these new worlds composed of impossible or paradoxical spaces, and to feel present in there? The attention given to inner sensations could guide our journey in these imaginary spaces.

/ let’s ask questions in action

The participatory aspect lies in the scenography designed as an open interactive path where the spectator can freely “trigger” and “transform” the artworks. “We want him to move towards interaction with other viewers. We want to develop in the spectator a strong capacity for perception and action.” (GRAV Manifesto, 1963).

/ let’s feel transported

This event composed in tribute to Fluxus (George Maciunas, 1963) also highlights the idea of an art that is experienced, lived, in the coexistence of artistic genres: from the dancing body to the memory of travel, from virtual reality to illusions, from art to science, from music to virtual interactive paintings.

/ let’s experiment freely

We offer a space with multiple levels of reading, which allows anyone to get a creative break, to choose its own level of engagement with the artwork. “Any creative act implies a change of point of view offering a new perspective on things, a decentralization that only vicariance is capable of provoking” (Berthoz 2013).

—Judith Guez & Jean-François Jégo, artists/curators